11 Nisan 2009 Cumartesi

Rüzgarın Şehri Bakü


......
Dur! bırak kalsın açma televizyonu
Bana istanbulu anlat nasıldı?
İnsanlar gülüyordu de
Trende vapurda otobüste
Yalanda olsa hoşuma gidiyor söyle.
Hep kahır hep kahır
Bıktım be...
Dur! bırak kımıldama kal biraz öylece n'olur
Kokun istanbul gibidir gözlerin istanbul gecesi
......
gibi birşeydi hatırladığım kadarıyla...
cem karacanın sesinden dinlemiştim...
üniversitedeydim..
şimdi başka bir yerdeyim...

işte karşılaştıklarım,unutamayacaklarım...

öncelikle ilk yanılgım bakü denilince yada azerbaycan denilince nedense aklıma hep köy gibi bir yer geliyordu..geldim gördüm ki halt etmişim..
yurt dışından gelen yatırımlarla (özellikle petrol çıkaran ingilizler sayesinde)gelişmiş ve pahalı bir ülke.türkiyenin 2 katı kadar pahalı.1 manat:2 lira,dolar üzerinden cevirecek olursak 0.80manat:1 dolar..

dil ayrı bir mesele..insan gelmeden önce amannn nasılsa türkçe anlaşırız anlaşırız diye düşünüyor..ben bu kadar farklı olacagını tahmin etmemiştim,sadece aybalam diyorlardır diye gülüyordum laf aramızda:))ekmeğe çörek,patatese kartof,havuca kök,nasılsın yerine neciseeenn,yardım etmek anlamında kömeklik etmek,aparmak,çatdırmak gibi bir sürü değişik kelime..

hava her daim esiyor,bundan demişler zaten rüzgarın şehri bakü diye..

halkın hali içler acısı...sovyet zamanında bir evi,işi olan kendini kurtarmış,ülke petrol açısından zengin ama esas halk fakirlik çekiyor..demokrasinin ve cumhuriyetin yerleşmesi gerçekten sancılı...

pekiii azeriler türkleri seviyor mu?bence hayır..şimdiye kadar kötü muamele görmedik ama sevdiklerine dairde bir ibare,bir iz de görmedik..kardeş milletiz felan deniyor ama ben türklere karşı pek sevgi beslediklerini düşünmüyorum,daha çok nötr durumdalar.birde tabii türkiyeden gelen türklerin burda biraz lüks semtlerde azerilere tepeden bakmaları da etkili olmuş olabilir...

din konusunda çoğunlukla müslümanız diyorlar ama tabi sovyet zamanındaki etkilerden dolayı hayatlarında din etkisi zayıf...2 yıl öncesine kadar ezan sesi duyuluyordu ama şimdilerde ezan okunmuyor,Türkiye diyanet işlerine bağlı camiler var...üst komşum leyla hanımın sözleri benim çok hoşuma gitti,müslümanım ama ne gerek var öteki dünyayı düşünmeye ben mutluyum (bizimkilerin benim kalbim temiz demesi gibi)manasında birşeyler diyordu..
birde burda din polisi diye birşey var,bizdeki ahlak polisinin karşılığı gibi.özellikle şehitlikte gençlerin hareketlerini düzenliyor(!)

düğün adetleri çok değişik,düğünler acayip şatafatlı,yemekler,mezeler,içkiler...şadlıg sarayı (düğün salonundan daha gösterişli) denilen yerlerde yapılıyor ve takı merasimi,takı takmak gibi bir adet yok..onun yerine düğüne gidiyorsunuz,gönlünüzce yiyip içiyorsunuz,çıkarkende çıkış kapısındaki kutuya zarfa koydugunuz bir miktar parayı atıyorsunuz,işte bu...

maalesef her alanda(otoparktaki görevliye arabaya yer ayırması için bile) şirinlik,hörmetlik etmek gerekiyor.oturum izni almam için sağlık raporu almam gerektiğinde doktorun açıkça aldığı rüşveti görünce çok şaşırdım...tek yön olan sokağa yanlışlıkla girince biz daha birşey demeden polisin kamera çekti hörmet olmaz demesi...yeni yılda site görevlisinin şirinliğimi vericeseeenn demesi...ülkemin gerçekten -arada skandalları bile olsa -iyi bir ülke oldugunu bir kere daha anladım.
bu noktada akıllara acaba biz türküz de ondan mı böyle şeylerle karşılaşıyoruz diye sorular gelebiliyor...eve gelen yardımcım da aynı şeylerden şikayet ediyor...bizim ülkemizde allah insanın yolunu doktora düşürmesin diyor..neyse ki amerikalı ve ingilizlere hizmet eden birkaç güvenli yer var,oraya gidebiliyoruz..
biraz da sokaktan haber vermek lazım...kadınlar müthiş bakımlı,yüksek topuklar,kısa miniler,alışveriş çılgınları,sosyetikler,kürklü kadınlar,saçlar çoğunlukla fönlü,göz makyajı olmazsa olmaz...erkeklerde aynı bakım yok...
en büyük şans türk mallarının bir çoğunu bulabiliyorsunuz.Migros'un bulgaristan ve baküdeki adı olan Ramstore saolsun,çok pahalı ama bulunamayacak şey yok..birde tabiii insan ilk geldiği dönemde her gördüğü fiyatı 2 ile çarpıp aaa şu kadar lira diye kıyaslamadan gecemiyor..sonra alışılıyor tabi,neticede burda maaş olarak aldıgınız parada türkiyenin 2 katı:))
ev konusu ise,iyi bir yerde oturayım derseniz 1200 dolardan aşağı ev bulamazsınız.ama bu evler mobilyalı oldugu için eşya sıkıntısı yok,herşey içinde...

insanların çoğu kibar,özellikle çocuklu oldugumuz için de olabalir,yada dışarıdan azeri olmadıgımız anlaşıldıgı için de olabilir bilemiyorum...kucagımda kızım,yaya geçidinde bekliyorum ışıgın yeşil olmasını.çift yönlü hızla akan trafigi benim için polis durdurdu ve gel yaptı eliyle...ben dumur olmuş bir şekilde karşıya geçtim(pasaportum yanımda değildi bu jeste sevinmek yerine korktum:))ee onun içinde ceza var,ceza olmasa şirinlik var değil mi ama?

başka bir zaman devam etmek üzere...

10 yorum:

sihirlirloklava dedi ki...

bizimle paylaştığın için çok sağol canım..ben de üniversitede yurtta kalırken azeri öğrenciler gelmişti.1 sene beraber kaldık..konuşmaları çok hoş oluyordu.bir de dediğin gibi çok süse düşkünlerdi..sürekli deri mont alıp oraya gönderiyorlardı...sevgiler ...

Unknown dedi ki...

haah şöyle yaa arada sırada anlatda bızde merakımızı giderelim valla iyi oldu dogru düzgün sohbetde edemıyoruz zaten çok özlüyorum... amaaaan gelin artık buraya yaaa olmuyo...

elifinmutfagi dedi ki...

baharcım vakit buldukça anlatmayı düşünüyorum,hep yemek hep yemek nereye kadar:))
20 hazirandan sonra inşallah görüşeceğiz canım benim,bende çok özledimmmmm...

made in funda dedi ki...

canım senin gibi dışarıda yaşayan arkadaşların yaşadığı yerin kültürünü,dünyaya bakışını anlatması çok güzel gerçekten.zevkle okudum ve konuştukları dili buradaki tvden az çok biliyordum ama bizlere bakışın bu kadar kötü veya nötr olduğunu bilmiyordum.azeriler hakkında hep iyi düşünürdüm ama galiba fikrim biraz değişecek bundan sonra.sen anlatmaya devam et.takipteyiz...

Zeynep dedi ki...

Bu kültürü sizden dinlemek güzel oldu. Devam edin lütfen....

Ceylan dedi ki...

hay allah kıl payı kaçırmışız birbrimizi ! biz de mart 13'te ayrıldık baküden ! Mozart cafenin sokağında, Adams sport bar ile hint lokantasının ortasından girilen apartmanda oturuyorduk! Resimler ve anlattıklarına eşimle gülümseyerek okuduk, aynı duyguları yaşadık! Bizim de 2 küçük oğlumuz var, aynı yollardan geçmişi ne garip ! 3 yl yaşadık Nakü'de ve büyük bir değişimi izledik. Geldiğimizdeki Bakü ile giderkenki bambaşkaydı, dah br güzelleşti, gelişti.
Değişik bri tecrübe tabii karışık duygular içinde geçti günlerimiz. İstinye Park olmasa da Nergis ticaret merkezinde gezerek azıcık da olsa İstanbul'daymışız gibi hissediyrduk -bazen !
Umarım mutlu olursunuz, birkaç Türk arkadaşım var istersen sana kontaklarını vereyim.
Çok çok kolaylıklar diliyorum !
Ataşehirden sevgiler :)

Adsız dedi ki...

elif abla ben murat bakü yü ögrenci sitelerinden iii bildiğiniz belli... Sayfanıza a cepten bakü ye bakarken bağlandım, sayfanın amacını bilmiyorum ama size soru sormak istiyorum ben ögrenci olarak bakü ye gitmeyi düşünüyorum ama ya pişman olursam diye birazda çekiniyorum yani yurtta falan da kalmak istemiyorum 1+1 ev kiraları nezih bi semtte ne kadar acaba? cvp. bekliyorum beni aydınlatırsanız sevinirim :)

elifinmutfagi dedi ki...

ceylan-iyi dileklerin için çok teşekkür ederim.sen tam merkezde,targovideymişsin anladıgım kadarıyla,biz nizamideyiz şimdilik.2 erkek annesi olmak da zor olsa gerek,sana da kolaylıklar diliyorum;)

murat-burda bir çok türk öğrenci var,ancak sistem türkiyedeki gibi değil.bakü türkiyeye göre pahalı,2 kat hemde.iyi bir yerde normal eşyalı bir ev tutayım dersen 500 manat yani 1000 tlye felan bulursun.eşyalı evlerde herşey var,sen sadece kıyafetlerini getiriyorsun.bence bir öğrenciye göre burası geçim için pahalı,açıkçası çok tavsiye etmem,türkiyede bir okul kazanabiliyorsan öncelikli tercihin türkiye olsun derim.birde forumbakü diye bir forum var,oraya göz atabilirsin.umarım aydınlatabilmişimdir...

angel dedi ki...

bardagin dolu tarafina da bi baksaniz guzel olur.turk ogrenciler var okulu sallamiyorlar bile(hepsi hakkinda soyleyemem ayni seyi,caliskanlari da var)eger hocalara sirinlik vermezlerse nasil olur halleri acaba?vermeye gonullu olmasalar hocalar zorla mi alir?hayir,tabi..insanlar merakli bi seyler vermeye sanki isleri daha guzel alinicak gibi..bu her ulkede var,en gelismisinde bile..turkleri sevmiyorlar diyorsun,hayir ben de universite okuyorum,goruyorum iliskileri,saygiyi..neden boyle dusunuyorsunuz,nasil insanlarla karsilastiniz bilemem..ama lutfen on yargili olmayalim.cunku azerilerde olan misafire saygi hic bi yerde yok..sus denince de kizlari bakimli dogru,ama abartiya kacan her yerde var...bence kadinlarin sacini yikayip disari cikmasindan daha iyi fonlu olmasi..hem evde de fon cekile biliyor,yani illa tum zamanlarini kuaforde gecirmiyorlar,ha gecirenleri bile evine de,cocuguna da vakit ayiriyor,bence maharet burda.ben azeriyim ve ulkemi her halde cok daha iyi tanirim,insanini da...ilgilenmek istediyiniz her konuda burda olurum(derslerden vakit bulursam)

baslik dedi ki...

Guzel anlatmissiniz bide orda din polisi yazdiniz ya onu yanlis anlamayin DIN yani Daxili Isler Nazirliyi demek